fredag 1 juni 2012

Trädgårdstipset

Det har blivit få rapporteringar från Söderbodan på senare tid. Förutom långa arbetsdagar och tjänsteresor så tar trädgårdskurser och trädgårdsarbete tid. Nu pågår också de sista förberedelserna (läs inköp) inför barnens skolavslutning.

Vi (läs snickaren) ska bygga ny balkong och farstukvist. Det kan tyckas vara ett litet projekt men det är ändå en del frågor som måste besvaras. -Jag bygger som ni vill ha det, säger den trevliga hantverkaren. Vi har tillsammans med honom gått igenom vilka dimension vi ska ha på stolpar och räcke, nu återstår bara att välja material till bro, brotrapp och balkonggolv. Ska det vara tryckimpregnerat, lärkträ eller något nytt materal (som jag inte i skrivande stund inte kommer ihåg namnet på) men som är väldigt tåligt och därmed lämpligt för utsatta byggen som broar?

Besökte Uppsala igår, hade tänkt strosa omkring i den gamla lärdomsstaden en stund innan mötet. Pyttsan, det småregnade och var riktigt råkallt. Men några inspirationsbilder från en trädgårdsplantering blev det i alla fall!




Nu ska jag hasta iväg till en växtmarknad här i närheten. Typ loppis fast bara växter om jag har förstått det rätt. Hoppas göra fynd förstås!

Min bästa trädgårdstips! Gör en planering av hur du vill ha din trädgård. Hittills har jag planlöst gått omkring och valt vackra växter lite på måfå när jag besökt en handelsträdgård, en sådan och två sådana osv. Det blir då väldigt "plottrigt" i rabatten. Det är bättre att välja några få sorter och flera av dem istället.
Ha en fin lördag,
Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar